C. II. Statul român modern: de la proiect politic la realizarea României Mari (secolele XVIII-XX)
Conceptul de stat modern în Principatele Române şi România
Un stat modern este un stat care se guvernează după o constituţie ce prevede drepturi şi libertăţi cetăţeneşti şi separaţia puterilor în stat, garantează dreptul la proprietate privată şi asigură participarea tuturor categoriilor sociale la viaţa politică, are o industrie dezvoltată şi numeroase instituţii de cultură.
Modernizarea în spaţiul românesc a presupus în primul rând desfiinţarea privilegiilor feudale, desfiinţarea dependenţei ţăranilor şi împroprietărirea lor, adoptarea unor constituţii moderne dar şi independenţa de sub suzeranitatea otomană şi unirea tuturor românilor într-un singur stat. Modernizarea a fost iniţial concepută teoretic, în diverse proiecte, şi apoi pusă în practică prin reforme.
Modernizarea socială presupune:
- desfiinţarea privilegiilor feudale ale marilor boieri. Dintre cele mai importante privilegii amintim: boierii nu plăteau taxe la stat, puteau să încaseze taxe la trecerea pe pământul lor, erau judecaţi după alte legi decât oamenii de rând, doar ei aveau posibilitatea să aibă funcţii în stat şi să participe la viaţa politică.
- desfiinţarea dependenţei ţăranilor. Ţăranii liberi erau, în secolul XVIII, în număr foarte mic. Majoritatea ţăranilor erau dependenţi (numiţi şerbi, iobagi, vecini sau rumâni). Ţăranii dependenţi nu aveau pământ; ei munceau o bucată de pământ primită de la boier, în schimbul căreia erau obligaţi să dea o parte din recoltă (dijmă) sau să plătească o sumă de bani (cens) şi să facă muncă gratuită pe pământul boierului (clacă). Ţăranii dependenţi nu aveau voie să se mute de pe o moşie pe alta sau să se ocupe cu altceva.
- acordarea egalităţii în drepturi şi a egalităţii în faţa legii.
Modernizarea politică presupune:
- adoptarea unor constituţii care să prevadă drepturi şi libertăţi cetăţeneşti, egalitatea în faţa legii, separaţia puterilor în stat;
- participarea tuturor categoriilor sociale la viaţa politică;
- realizarea statului naţional şi independent. Românii trăiau, în secolul XVIII, în mai multe state. Ei doreau să alcătuiască un stat care să-i cuprindă pe toţi românii (stat naţional) şi care să nu depindă de nicio putere străină (stat independent). Ţările Române erau state vasale Imperiului otoman (sau sub suzeranitate otomană), adică plăteau tribut turcilor şi nu aveau politică externă proprie (în relaţiile internaţionale erau reprezentate de turci, adică nu aveau ambasadori proprii şi nici nu primeau, pe teritoriul românesc ambasade ale altor ţări). Românii locuiau în mai multe state, unele teritorii româneşti aflându-se sub stăpânire străină. În Imperiul habsburgic trăiau românii din Transilvania, Banat şi Bucovina, iar, din 1812, Basarabia a fost ocupată de Rusia. Dobrogea a făcut parte din Imperiul otoman încă din secolul XV.
În secolul XVIII se creează conştiinţa naţională, adică apare conştiinţa identităţii de tradiţii, istorie, limbă şi cultură a tuturor românilor. Aceasta se formează mai întâi în rândurile boierilor în Ţara Românească şi Moldova. Un rol important în formarea conştiinţei naţionale la români l-au avut reprezentanţii Şcolii Ardelene, Samuil Micu, Gheorghe Şincai şi Petru Maior, ale căror scrieri istorice, literare şi lingvistice au arătat unitatea de limbă şi cultură a românilor. Conştiinţa naţională a apărut mai întâi în rândul elitelor societăţii şi apoi a ajuns, până la 1918, la toate categoriile sociale, prin intermediul şcolii şi al presei.
Frâne în calea modernizării. Principalul inamic al modernizării Ţărilor Române a fost Imperiul otoman, care accepta cu greu orice schimbare politică sau socială. Marii boieri s-au opus reformelor sociale, iar domnitorii, reformelor care le reduceau puterea politică. Un caz special îl reprezintă Rusia, care până în 1830 a susţinut modernizarea Ţărilor Române, iar după aceea, până în 1856, s-a opus oricărei reforme.
1. Proiecte politice din Principatele Române până la jumătatea secolului al XIX-lea
a. Reformele în timpul domniilor fanariote (1711-1821)
Domnitorii cumpărau ei înşişi tronul de la turci, cu bani împrumutaţi de la cămătari, iar când ajungeau în funcţie încercau prin toate mijloacele să câştige, pe seama locuitorilor, banii daţi, şi destul de mult în plus, ca să aibă în zilele negre ce vor urma după domnie. Domnitorii erau schimbaţi frecvent (după 1-2 ani şi chiar mai repede), unii dintre ei fiind chiar executaţi din ordinul sultanului. În Ţara Românească au fost 39 de succesiuni la domnie, iar în Moldova 37. Numărul domnitorilor a fost mai mic (33 în total în cele două ţări, din 11 familii) deoarece unii au avut mai multe domnii sau au fost mutaţi din Ţara Românească în Moldova şi invers. Ţările Române nu au mai avut armată deoarece nici oastea cea mică nici cea mare nu au mai fost convocate. Domnitorul era apărat de o gardă personală alcătuită din soldaţi plătiţi numiţi arnăuţi, care erau albanezi.
- a desfiinţat şerbia (dependenţa ţăranilor) dându-le ţăranilor libertate personală. Pentru că ţăranii nu au primit pământ, majoritatea au rămas să muncească în continuare pământul boierilor, prestând munci agricole în schimbul loturilor primite. Aceştia s-au numit ţărani clăcaşi (de la clacă, muncă gratuită);
- a impus o dare unică pe cap de locuitor, care se putea plăti în 4 rate. Până atunci existau tot felul de impozite şi taxe pe diverse produse: văcărit, porcărit, vinărit etc. Cea mai importantă era fumăritul, care era un impozit pe coşul casei (de fapt pe familie; acolo unde erau mai multe fumuri, era o familie mai mare);
- a introdus funcţionarii publici plătiţi (ispravnicii) şi a făcut cărţi de identitate pentru locuitori;
- a elaborat chiar un proiect de constituţie pe care l-a publicat într-o revistă franceză.
- înlocuirea fanarioţilor cu domni pământeni şi autonomia deplină a Ţărilor Române în raporturile cu Imperiul otoman, ca în vremea marilor voievozi.
- reorganizarea politicii interne a Principatelor, prin adoptarea unor constituţii care să limiteze puterea domnitorilor. Au fost chiar şi proiecte care au propus transformarea ţării în republică.
- unele proiecte au cerut şi unirea românilor într-un singur stat.
- Memoriile boierilor din Ţara Românească trimise Austriei în perioada 1716-1718, prin care se cerea protecţia Austriei şi recunoaşterea dreptului boierilor români de a alege domnitorul.
- Memoriile boierilor din Ţara Românească şi Moldova din 1772, redactate cu ocazia unor tratative de pace purtate la Focşani (în urma unui război ruso-turc) prin care se cerea revenirea la domniile pământene, autonomia internă şi unirea celor două ţări sub protecţia Austriei, Rusiei şi Prusiei.
- Proiectele Boierului Iordache Rosetti Rosnovanu din 1817-1818. El a propus instaurarea unui regim în care puterea politică să fie în mâna unei Adunări Obşteşti şi a unui Divan controlate de boierime, iar domnitorul să aibă un rol minor. Acest tip de conducere se apropia de sistemul parlamentar englez. A dorit desfiinţarea privilegiilor fiscale prin plătirea impozitelor de către toată lumea.
Societatea în Ţările Române la începutul secolului al XIX-lea
Principalele categorii sociale
Între categoriile privilegiate se găseau şi neamurile şi mazilii care erau descendenţi ai boierilor de rangul I şi II şi care nu mai aveau dregătorii. Ei erau scutiţi de impozite. Alte categorii scutite de impozite erau scutelnicii şi posluşnicii, nişte ţărani de pe pământul mănăstirilor, respectiv al boierilor, care erau scutiţi de impozite către stat pentru că prestau mai multe dări către moşieri.
Ţărănimea era alcătuită în majoritate de către ţărani clăcaşi, ţărani care nu aveau pământ şi cultivau loturi pe pământul boierilor, pentru care dădeau dijma (o parte din recoltă) şi prestau clacă (muncă gratuită). Zilele de clacă erau 12 pe an în Ţara Românească şi 24 pe an în Moldova (situaţia ţăranilor clăcaşi era mult mai bună decât a iobagilor din Transilvania care prestau 3-4 zile de muncă gratuită pe săptămână). Dar ţăranii clăcaşi erau liberi să îşi găsească şi alte ocupaţii sau să plece în alt sat. Peste 90% din populaţie era rurală.
Populaţia urbană era alcătuită din negustori şi meşteşugari. Oraşele erau puţine; majoritatea aşezărilor urbane erau târguri, unde se practica şi agricultura. Marii negustori, numiţi toptangii, se ocupau cu achiziţionarea şi vânzarea de cereale, vite şi sare. Mulţi dintre ei erau străini (greci, germani, armeni, evrei). Ei urmăreau ascensiunea socială prin cumpărarea de pământ şi funcţii în stat pentru a ajunge în categoria boierilor. O altă activitate care aducea mulţi bani era arendarea minelor de sare şi a vămilor. Comerţul în Ţările Române nu s-a putut dezvolta normal datorită obligaţiile pe care românii le aveau de a aproviziona Imperiul otoman cu cele necesare la preţuri stabilite de turci. O altă frână în cale dezvoltării comerţului erau vămile interne, care trebuiau plătite la trecerea pe moşiile boiereşti. Meşteşugarii aveau mici ateliere în care produceau alimente, îmbrăcăminte, bunuri gospodăreşti şi materiale de construcţie. Ei erau organizaţi în bresle. Autorizaţia de înfiinţare a breslelor era dată de domnitor. Atelierele meşteşugăreşti în care lucrau mai mulţi angajaţi (ucenici şi calfe) erau puţine. În general lucra un singur meşteşugar şi un ajutor.
Locuitorii din Principatele române trebuiau să suporte toate cheltuielile datorate dependenţei otomane, să achite impozitele datorate statului şi erau obligaţi să găzduiască funcţionarii publici care strângeau dările. Aceşti funcţionari îşi cumpărau şi ei slujbele şi scoteau paguba de pe spatele contribuabililor. Ba mai mult, trebuia să aibă şi ei un câştig substanţial în plus din strângerea dărilor. Prin urmare, viaţa locuitorilor devenise de nesuportat la începutul secolului XIX. În perioadele de secetă, situaţia era atât de dificilă încât chiar şi domnitorii renunţau să mai strângă anumite dări.
Ca şi când toate acestea nu ar fi fost suficiente, în această perioadă de început de secol anumite trupe militare rebele din Imperiul otoman jefuiau periodic Ţara Românească. Cel mai celebru a fost paşa din Vidin, Pazvantoglu, care îşi crease un teritoriu aproape independent la sudul Dunării. Trupele lui, numite de popor pazvangii, au prădat constant în perioada 1798-1807. În 1800 au ars aproape complet oraşul Craiova. Sultanul trimitea alte trupe pentru a-i anihila pe pazvangii, dar de multe ori şi trupele oficiale se aliau cu paşa din Vidin pentru a prăda. O altă problemă la fel de dramatică în vremea fanarioţilor a fost faptul că pe teritoriul Principatelor s-au dus numeroase războaie între turci, ruşi şi austrieci. Populaţia era obligată să aprovizioneze armata otomană, iar celelalte armate de ocupaţie îşi luau singure ce aveau nevoie, producând pagube imense.
b. Proiectul lui Tudor Vladimirescu şi revoluţia de la 1821
Tudor a colaborat cu societatea secretă greacă Eteria, care avea sediul în Rusia (la Odesa) şi avea drept scop eliberarea grecilor de sub stăpânirea Imperiului otoman. Eteriştii plănuiau o răscoală generală a popoarelor din Balcani împotriva Imperiului otoman. O revoltă a Ţării Româneşti în aceeaşi perioadă ar fi ajutat foarte mult pentru că i-ar fi făcut pe turci să îşi disperseze armat în mai multe direcţii. Tudor a semnat cu doi dintre membrii Eteriei o înţelegere prin care se angaja să participe împreună cu ei la revolta antiotomană. Principala cauză pentru care el a acceptat colaborarea cu eteriştii era aceea că ei promiseseră că vor obţine sprijinul militar al Rusiei. În final însă ţarul Rusiei a refuzat să susţină oficial această mişcare.
Misiunea lui Tudor Vladimirescu era foarte dificilă întrucât boierii români, locuitorii ţării şi eteriştii aveau un obiectiv comun, lupta antiotomană, dar şi alte obiective specifice care îi puneau în contradicţie pe unii cu ceilalţi. Boierii români doreau înlăturarea domnilor fanarioţi şi a boierilor greci, care erau majoritari în Divan (Sfatul Ţării). Ţăranii aveau nemulţumiri împotriva tuturor boierilor, făcând cu greu distincţie între greci şi români sau între boierii care erau de partea lui Tudor şi cei care erau împotriva lui. Obiectivele lor erau scăderea fiscalităţii şi împroprietărirea cu pământ. Negustorii îşi doreau libertatea comerţului extern, prin desfiinţarea obligaţiilor de aprovizionare a Imperiului otoman şi exportul libert precum şi libertatea comerţului intern, prin desfiinţarea vămilor interne (taxe ce trebuiau plătite la trecerea pe pământurile boiereşti).
- limitarea boierilor greci din Divan (trebuiau să fie doar patru);
- plata impozitelor de către categoriile scutite;
- desfiinţarea vămilor interne şi libertatea comerţului;
- înfiinţarea unei armate naţionale;
- numirea dregătorilor după merite personale şi desfiinţarea obiceiului cumpărării funcţiilor.
În mai multe sate, ţăranii au distrus proprietăţi ale boierilor şi au refuzat să mai presteze muncă gratuită în folosul lor, în ciuda proclamaţiilor lui Tudor. Aceste acţiuni i-au făcut inclusiv pe unii dintre boierii patrioţi să fugă din ţară în Transilvania. Adunarea norodului s-a manifestat, însă, ca o armată disciplinată. Tudor Vladimirescu a interzis orice acte de vandalism, ajungând până la a-i executa pe cei care comiteau furturi şi omoruri. Spre deosebire de alte armate de la vremea respectivă, care jefuiau populaţia civilă, oastea lui Tudor cumpăra de la locuitori toate proviziile de care avea nevoie. Pentru a evita o intervenţie otomană, el a trimis mai multe scrisori sultanului în care l-a asigurat că ridicarea la luptă a românilor este împotriva fanarioţilor şi nu a stăpânirii otomane.
Revoluţionarii au plecat spre Bucureşti, unde au ajuns la sfârşitul lunii martie, fiind atunci în număr de aproximativ 8000. Tudor şi-a aşezat tabăra la Cotroceni şi a obţinut colaborarea oficială cu boierii care alcătuiau guvernarea provizorie până la venirea noului domnitor, încheind cu ei un pact. Boierii au recunoscut legitimitatea mişcării lui Tudor şi poziţia acestuia de comandant militar şi de decizie în politica externă. Tudor a dat mai multe proclamaţii în care cerea poporului să-şi unească eforturile cu cele ale boierilor pentru a câştiga drepturile ţării. El a renunţat să mai menţioneze revendicările sociale, pentru a obţine alăturarea tuturor categoriilor privilegiate la lupta naţională. Prestigiul lui Vladimirescu a ajuns atât de mare încât populaţia îi spunea Domnul Tudor, chiar dacă el nu a pretins că este domnitor.
În luna mai, trupele otomane au reacţionat în sfârşit la dezordinile de la nordul Dunării şi au intrat în Ţara Românească. Vladimirescu trimisese mai multe scrisori unor comandanţi militari din cetăţile de graniţă pentru a evita o intervenţie armată otomană, dar condiţia pusă de aceştia era depunerea armelor şi colaborarea cu turcii împotriva eteriştilor. El a refuzat aceste condiţii şi a plecat din Bucureşti, îndreptându-se cu Adunarea Norodului spre mănăstirile fortificate din Oltenia. Eteriştii au interceptat nişte scrisori şi l-au acuzat pe Tudor că s-a înţeles cu turcii împotriva lor, l-au arestat şi l-au judecat pentru trădare, astfel că el a fost ucis şi trupul său aruncat într-o fântână. Arestarea lui Tudor a fost posibilă şi datorită faptului că disciplina foarte severă pe care a impus-o pandurilor i-a nemulţumit pe mulţi dintre apropiaţii săi. Această severitate ajunsese până la executarea unor căpitani de panduri. După moartea lui Vladimirescu, o parte a pandurilor s-a împrăştiat şi o alta s-a alăturat eteriştilor. Trupele otomane au învins fără dificultate armata eteristă aliată cu o parte a pandurilor în bătălia de Drăgăşani (7 iunie 1821).
c. Regulamentele organice. Domniile regulamentare
- Puterea legislativă era deţinută de Adunarea Obştească, alcătuită în majoritate din boieri. Marii boieri erau membrii de drept ai Adunării, iar dintre boierii mici şi orăşeni se alegeau deputaţi prin vot cenzitar (votau doar cei cu avere). Adunarea Obştească avea ca atribuţii alegerea domnitorului, votarea legilor şi votarea bugetului.
- Puterea executivă era deţinută de domnitor şi de un Sfat administrativ alcătuit din 6 miniştrii. Domnitorul era ales pe viaţă de către Adunare. El avea următoarele atribuţii: numea şi revoca miniştrii, putea dizolva Adunarea cu acordul puterilor suzerană şi protectoare, conducea miliţia naţională, avea drept de graţiere.
- Puterea judecătorească era deţinută de tribunale locale şi centrale. Înaltul Divan Domnesc era instituţia supremă. Erau instituiţi procurorii, judecătorii şi avocaţii. Astfel au fost puse bazele sistemului juridic modern.
În 1843 a luat fiinţă societatea secretă de tip masonic „Frăţia”, condusă de Nicolae Bălcescu, Ion Ghica şi Christian Tell. Membrii ei şi-au propus înlăturarea regimului regulamentar prin revoluţie, unirea românilor şi instaurarea unei republici democratice.
d. Revoluţiile de la 1848 în Principate şi proiectul politic paşoptist
Cauzele şi pregătirea revoluţiei româneşti*. Revoluţia în Principatele Române a fost organizată de intelectualii cu vederi liberale, majoritatea proveniţi din rândul micii boierimi. Cei mai mulţi dintre ei făcuseră studii la Paris, unde luaseră contact cu ideile liberale promovate de Masonerie sau de unii profesori universitari. În 1845 s-a creat Societatea Studenţilor Români din Paris, al cărei lider incontestabil a devenit Nicolae Bălcescu. Membrii ei şi-au propus schimbări fundamentale în organizarea socială, politică şi economică a Principatelor. Revoluţia a fost pregătită şi de mişcarea contestatară din anii '30-'40 iniţiată de Ion Câmpineanu, de societatea „Frăţia” dar şi de alte societăţi secrete.
În 1848 toate categoriile sociale aveau nemulţumiri cu privire la organizarea socială sau politică. Marii boieri şi boierimea mică erau nemulţumiţi de conducerea autoritară a domnitorilor, burghezii erau nemulţumiţi de impozitele prea mari şi de legislaţia care nu le permitea să se dezvolte. Ţăranii erau într-o situaţie materială foarte dificilă deoarece crescuseră atât dările către stat cât şi obligaţiile faţă de boieri (zilele de clacă sporiseră constant deoarece boierii doreau să producă pentru export). La aceste greutăţi se adăugase o secetă foarte mare în anii anteriori revoluţiei.
- Politice: - înlăturarea regimului regulamentar care menţinea privilegiile sociale, acorda puteri prea mari domnitorului şi încuraja corupţia; adoptarea unor constituţii moderne care să acorde drepturi şi libertăţi cetăţeneşti:
- Sociale: - desfiinţarea privilegiilor; desfiinţarea clăcii şi împroprietărirea ţăranilor.
-
Naţionale:
- obiectiv maximal: obţinerea independenţei Principatelor (adică desfiinţarea protectoratului rusesc şi a suzeranităţii otomane);
- obiectiv minimal: îmbunătăţirea statutului internaţional (autonomia faţă de Rusia şi Turcia) ;
- unirea românilor într-un stat naţional.
Revoluţia a fost pregătită de societatea secretă masonică Frăţia, care în luna mai a alcătuit un Comitet revoluţionar. Comitetul a popularizat ideile revoluţionare în toate colţurile ţării şi a căutat adepţi în rândul populaţiei. Membrii comitetului şi-au propus ridicarea la luptă a ţăranilor şi a locuitorilor oraşelor în mai multe localităţi simultan. Planul lor nu a reuşit decât la Islaz (lângă Corabia), la 9 iunie, şi la Bucureşti, la 11 iunie.
La 9 iunie revoluţia a început cu o marea adunare populară la Izlaz, unde a fost prezentat programul numit Proclamaţia de la Islaz (în 21 de puncte). Programul revoluţiei a fost unul radical, cerând: desfiinţarea privilegiilor, adunare reprezentativă aleasă din toate stările sociale, domn ales pe 5 ani din toate stările sociale, drepturi şi libertăţi cetăţeneşti, desfiinţarea clăcii şi împroprietărirea ţăranilor cu despăgubire, dezrobirea ţiganilor, libertate religioasă, responsabilitatea miniştrilor, libertatea presei, gardă naţională.
La 11 iunie a avut loc o insurecţie armată în Bucureşti, în urma căreia populaţia a luat cu asalt palatul domnesc. Domnitorul Gheorghe Bibescu s-a văzut silit de mulţime să aprobe Proclamaţia de la Izlaz, care a avut rol de constituţie. Peste două zile domnitorul a părăsit ţara de teama revoluţionarilor dar şi de temea Rusiei şi Turciei. Puterea a fost preluată de un Guvern provizoriu din care făceau parte: Ion Heliade Rădulescu, Christian Tell, C.A. Rosetti, Ion C. Brătianu, Nicolae Bălcescu etc. Un rol important în guvern şi în succesul iniţial al revoluţiei l-a avut Christian Tell care era ofiţer în armată şi a organizat garda naţională. Guvernul a încercat să aplice programul revoluţionar, luând mai multe măsuri reformatoare:
- abolirea Regulamentului Organic şi desfiinţarea privilegiilor boiereşti;
- înfiinţarea unei Gărzi Naţionale (o armată revoluţionară) şi a unor Comisari de Propagandă (care să meargă în fiecare judeţ să explice scopurile guvernului revoluţionar);
- înfiinţarea unei Comisii a proprietăţii care să facă o reformă agrară; din această comisie au făcut parte reprezentanţi ai ţăranilor şi ai boierilor şi a funcţionat în luna august, fără a ajunge la un rezultat concret;
- adoptarea tricolorului ca steag naţional, trimiterea unor agenţi diplomatici pe lângă marile puteri.
Semnificaţia revoluţiilor şi a proiectului politic paşoptist. Programele revoluţiilor de la 1848 au cuprins cele mai importante revendicări politice ale românilor, preluând multe dintre ideile proiectelor politice anterioare, cărora le-au dat însă o formă unitară şi aplicabilă. Programul paşoptist a cuprins, în stadiu de proiect, principalele reforme care vor fi înfăptuite în a doua jumătate a secolului al XIX-lea.
2. Unirea Principatelor Române (1859) şi domnia lui Alexandru Ioan Cuza (1859-1866)
a. Contextul internaţional care a favorizat unirea Principatelor
- desfiinţarea protectoratului rusesc şi trecerea sub garanţia colectivă a celor şapte Mari Puteri. Se păstra însă suzeranitatea otomană;
- Rusia ceda Principatelor trei judeţe din sudul Basarabiei (Cahul, Ismail şi Bolgrad);
- Convocarea unor Adunări ad-hoc (alcătuite din reprezentanţii tuturor claselor sociale), una în Ţara Românească şi alta în Moldova, prin care românii să fie consultaţi cu privire la organizarea ţării şi unire.
- unirea Principatelor într-un singur stat cu numele de România
- conducerea unui prinţ dintr-o familie domnitoare europeană. El şi moştenitorii săi să fie crescuţi în religia ţării;
- respectarea autonomiei ţării şi trecerea sub garanţia colectivă a celor şapte
- unirea Principatelor într-un stat, numit Principatele Unite ale Moldovei şi Valahiei, dar în fiecare principat să se aleagă câte un domn şi câte o Adunare (textual se spunea Puterile publice vor fi încredinţate, în fiecare principat, unui domnitor şi unei adunări elective) .
- singurele instituţii comune sunt: Comisia centrală de la Focşani (care elabora proiectele de legi) şi Înalta Curte de Justiţie şi Casaţie (cea mai înaltă instituţie judecătorească)
- Puterile în stat erau reprezentate astfel: puterea legislativă – domn, Adunare, Comisia Centrală, puterea executivă - domn şi guvern, şi puterea judecătorească.
- Domnul era ales pe viaţă de către Adunare; Adunarea era aleasă pe 7 ani prin vot cenzitar.
- Se prevedeau drepturi şi libertăţi cetăţeneşti şi desfiinţarea privilegiilor.
b. Realizarea unirii
c. Domnia lui Al. I. Cuza. Formarea statului modern
- legea secularizării averilor mănăstireşti (1863): trecerea în proprietatea statului a averilor mănăstirilor închinate Sfântului Munte Athos dar şi a averilor celorlalte mănăstiri. Mănăstirile închinate erau cele care fuseseră înzestrate în trecut, de către boieri, cu pământuri şi date în proprietatea călugărilor de la Athos. Aceste lăcaşuri de cult deţineau o parte foarte mare din pământurile ţării de pe care toate veniturile mergeau în străinătate, de aceea oamenii politici români au dorit trecerea averilor lor în proprietatea statului. Pentru a nu determina opoziţia Imperiului otoman faţă de această lege care ar fi fost discriminatorie, în final s-a hotărât preluarea de către stat a tuturor averilor mănăstireşti, care totalizau cam un sfert din terenul agricol al ţării. Mănăstirile au fost despăgubite cu o sumă de bani, pe care cele greceşti au refuzat-o în semn de protest faţă de actul statului român, sperând să câştige până la urmă bunurile naţionalizate.
- reforma agrară (1864): împroprietărirea ţăranilor cu loturi de pământ în funcţie de numărul de vite pe care îl deţineau; ţăranii plăteau despăgubiri boierilor timp de 15 ani; timp de 30 de ani nu aveau voie să-l vândă. Se puteau expropria maxim 2/3 din suprafaţa unei moşii.
- legea instrucţiunii publice (1864): învăţământul primar devenea gratuit şi obligatoriu; liceul avea 7 clase (clasa I echivala cu actuala clasă a V-a); se prevedea pregătirea pedagogică a cadrelor didactice.
- înfiinţarea Universităţilor din Iaşi (1860) şi Bucureşti (1864).
- adoptarea Codului civil şi a Codului penal (1865).
- domnul singur avea iniţiativă legislativă (adică doar el propunea legi spre aprobare, Adunării, prin intermediul unui organism, numit Consiliu de Stat, alcătuit din membrii numiţi de domnitor);
- Adunarea era împărţită în două camere: Adunarea Deputaţilor, alcătuită din membrii aleşi prin vot cenzitar, şi Senatul (Corpul Ponderator), alcătuit din membrii de drept şi membrii numiţi de domn (ultimii erau majoritari).
Concluzie. Domnia lui Alexandru Ioan Cuza a pus bazele statului român modern deoarece în această perioadă au fost create sau reorganizate o serie de instituţii fundamentale. Armata naţională, Universităţile, Arhivele Statului, Curtea de conturi, C.E.C.-ul au fost înfiinţate acum. S-a introdus sistemul metric de măsuri şi greutăţi, s-a creat moneda naţională, leul, s-a adoptat o legislaţie modernă în multe domenii. România a deschis agenţii diplomatice în străinătate, fapt care a făcut ca suzeranitatea otomană să fie aproape formală.
Să aprofundăm anumite cunoştinţe!
Mişcarea unionistă din Principate între marile puteri europene şi boierimea conservatoare
În 1849 s-au constituit la Paris Comitetul Democratic Român (înfiinţat de Dimitrie Brătianu şi C. A. Rosetti) şi Asociaţia Română pentru Conducerea Emigraţiei (la iniţiativa lui Nicolae Bălcescu), cu scopul informării guvernelor şi opiniei publice internaţionale despre cauza românească. Nicolae Bălcescu şi Dimitrie Brătianu au reprezentat interesele emigraţiei române şi la Londra: Bălcescu l-a întâlnit pe ministrul afacerilor externe, Lordul Palmerston, iar D. Brătianu a ţinut un discurs în parlamentul englez. Tot la Londra a fost înfiinţat de către revoluţionarul italian Giuseppe Mazzini Comitetul Democratic European, la care au aderat şi românii de la Paris.
La Congresul de Pace de la Paris din 1856 problema românească începuse să fie bine cunoscută, de aceea ministrul de externe francez, contele Walewski, a cerut reprezentanţilor celorlalte mari puteri să accepte unirea Principatelor Române. Reprezentanţii Prusiei şi Sardiniei erau de acord deoarece şi aceste state luptau pentru unificarea germanilor, respectiv a italienilor într-un stat naţional. Contele George Clarendon, ministrul de externe britanic, şi contele Aleksei Orlov, reprezentantul Rusiei au fost şi ei de acord. Ali paşa, reprezentantul sultanului, a respins ideea spunând că populaţia din cele două state româneşti nu doreşte unirea. Ministrul de externe austriac, contele Karl von Buol, s-a arătat şi el ostil unirii, spunând că populaţia Principatelor nu fusese consultată. Clarendon ar fi spus atunci: „Foarte bine, să le consultăm”. Astfel s-a ajuns la hotărârea de a convoca adunările ad-hoc.
În Moldova, Teodor Balş s-a dovedit foarte dur, instaurând cenzura presei. Dar el a murit în 1857 şi a fost înlocuit cu un alt caimacam, Nicolae Vogoride, un grec ce primise cetăţenia moldovenească cu 10 ani în urmă. Turcii i-au promis domnia Moldovei dacă împiedica unirea, aşa că el a folosit toate mijloacele pentru a împiedica unioniştii să câştige alegerile pentru adunarea ad-hoc: mită, falsificarea listelor electorale, controlul presei, înlocuirea unioniştilor din miliţie şi serviciul civil cu oameni de-ai săi. În aceste condiţii, antiunioniştii au câştigat, dar membrii Partidei Naţionale au protestat, trimiţând comisiei marilor puteri documente care atestau falsificarea alegerilor (inclusiv corespondenţa personală al lui Vogoride cu persoane din Constantinopol, pe care soţia sa, Ecaterina Conachi le-a descoperit şi le-a trimis unioniştilor). Al. Ioan Cuza, pe atunci pârcălab (prefect) de Galaţi, şi-a dat demisia din funcţia sa în semn de protest, fapt ce a avut un larg ecou internaţional.
În aceste condiţii, Franţa a cerut sultanului să anuleze alegerile din Moldova. Când sultanul a refuzat, Franţa, Rusia, Prusia şi Sardinia au rupt relaţiile diplomatice cu Imperiul otoman. Această criză diplomatică era pe punctul de a determina un nou război. Anglia, care iniţial fusese de partea statelor favorabile unirii, îşi modificase între timp opţiunea, având o atitudine neutră sau chiar defavorabilă datorită intereselor ce o legau de Imperiul otoman: legătura dintre ea şi întinsele teritorii coloniale din Asia se făcea trecând pe teritoriul acestui stat. Pentru a împiedica reluare războiul, împăratul Franţei, Napoleon al III-lea, şi regina Victoria a Marii Britanii s-au întâlnit la Osborne (în sudul Angliei) unde au găsit o cale de compromis. Ei au hotărât ca Franţa să renunţe la unirea deplină a Principatelor, în favoarea unei uniri administrative, iar Anglia să-l determine pe sultan să anuleze alegerile din Moldova.
În noile condiţii, unioniştii au câştigat alegerile în ambele ţări. Demn de remarcat este faptul că pentru prima dată în istoria românilor au fost aleşi şi deputaţi ţărani. Prin firmanul sultanului din 1857, clăcaşilor li se permitea să aibă un delegat din fiecare judeţ, ajungând astfel la o cincime din locurile fiecărei adunări. Marii boieri formau însă majoritatea. Din punct de vedere politic, se distingeau patru grupări în rândul clasei politice: conservatori, conservatori moderaţi, liberali moderaţi şi liberali radicali, ultimele trei fiind însă în interiorul Partidei Naţionale (toate aceste grupări politice nu aveau un statut ca şi partidele moderne, ci reprezentau doar nişte indivizi pe care îi unea o opţiune politică exprimată public). Din cauza prea multor divergenţa între deputaţi, s-a decis să se adopte hotărâri doar în problema unirii şi să se lase celelalte problema importante (ca împroprietărirea ţăranilor) să fie discutate cu altă ocazie.
După ce marile puteri au adoptat Convenţia de la Paris din 1858, trebuia să se organizeze alegeri pentru domnitori. Legea electorală prevedea un cens foarte ridicat, de aceea au intrat foarte mulţi conservatori în adunările care trebuiau să voteze domnitorul. Alegerile pentru parlamente au fost organizate în fiecare principat de către trei caimacami numiţi de sultan. Caimacamii din Ţara Românească erau boieri conservatori. Aceştia au interzis presa liberă, au impus restricţii cu privire la adunările publice şi au manipulat listele de alegători, astfel că adunarea acestui principat a fost majoritar conservatoare. În Moldova însă, doi dintre caimacami au fost membrii ai partidei Naţionale, de aceea liberalii au avut aici mai mulţi deputaţi, 33 din totalul de 55. După îndelungate discuţii cu privire la alegerea candidatului (la un moment dat s-au aflat în cursă 38 de candidaţi), partida naţională l-a propus pe Al. Ioan Cuza. Conservatorii i-au susţinut la domnie pe Mihail Sturdza şi pe fiul acestuia, Grigore Sturdza. Cuza a câştigat alegerile cu unanimitate de voturi.
În Ţara Românească 46 din cei 72 de membrii ai adunării erau conservatori, dar şi ei şi membrii partidei naţionale erau împărţiţi în numeroase facţiuni şi nu reuşeau să cadă de acord asupra unui candidat. Conservatorii îi susţineau pe Gheorghe Bibescu şi Barbu Ştirbei, foşti domnitori (cei doi erau fraţi buni, dar Ştirbei fusese adoptat de un unchi bogat şi îi preluase numele). Cei din Partida Naţională nu reuşeau să cadă de acord asupra unui candidat. După trei zile de discuţii furtunoase în clădirea din Dealul Mitropoliei, Dimitrie Ghica l-a propus, din partea Partidei Naţionale pe Alexandru Ioan Cuza. El a fost adoptat şi de majoritatea conservatorilor. Dealtfel, alegerea lui Cuza s-a făcut sub presiunea unei mulţimi imense, peste 30000 de oameni, adunaţi cu sprijinul liberalilor radicali, în jurul clădirii. Cuza a fost Ales domn cu unanimitate de voturi.
3. Modernizarea României în timpul domniei regelui Carol I (1866-1914)
În timpul regelui Carol I România devine un stat modern, guvernat după principiile liberalismului (stat liberal). În 1866 este adoptată Constituţia liberală, una dintre cele mai moderne din Europa vremii. Grupările politice liberalii şi conservatorii devin partide politice moderne. Din punct de vedere economic şi cultural este creată Banca Naţională a României (1880), sunt construite căile ferate, se dau legi care pun bazele industriei naţionale, este reorganizat învăţământul, este creată Academia Română.
- Înfiinţarea Băncii Naţionale a României(1880) şi a diverse instituţii de credit.
- Legea de încurajare a industriei (1887) care acorda scutiri de taxe vamale şi terenuri de construcţii (pe timp de 90 de ani) pentru cetăţenii români şi străini care înfiinţau întreprinderi industriale cu un capital de 5000 de lei şi minim 25 de muncitori.
- Pentru a apăra industria românească de concurenţa străină, au impus tarife vamale protecţioniste (taxele vamale erau mai mari la acele articole care le concurau pe cele româneşti).
- Legea învăţământului din 1898 (ministru Spiru Haret) reorganiza învăţământul secundar în trei secţiuni: clasică, modernă şi reală; instituia bacalaureatul; reorganiza şcolile de arte şi meşteşuguri, şcolile teologice şi pedagogice şi liceele militare. În 1896 ministrul Petru Poni înfiinţa grădiniţele de copii.
4. Ferdinand I (1914-1927) şi realizarea României Mari
Din viaţa politică şi privată a regilor României
Carol I de Hohenzollern-Sigmaringen (numele său german era Karl) provenea din familia domnitoare a Prusiei, cel mai important stat german. Tatăl său, Karl-Anton, a fost prim ministru al Prusiei (1858-1862). Carol a urmat şcoala de artilerie din Berlin şi a fost ofiţer în armata Prusiei, participând la războiul cu Danemarca din 1864. Când a fost ales domnitor al României, Carol avea 27 de ani.
Totuşi, primii ani de domnie ai lui Carol nu au fost foarte liniştiţi. În 1868 domnitorul a ajuns în conflict liberalii radicali (condusă de I. Brătianu şi C.A. Rosetti) datorită sprijinului pe care îl acordau revoluţionarilor bulgari refugiaţi în România şi mişcării naţionale a românilor din Transilvania. Domnitorul a fost presat de marile puteri să-i înlăture de la guvernare, ceea ce i-a convenit şi lui deoarece radicalii acţionau pentru diminuarea puterii şefului statului. În 1870, în contextul izbucnirii războiului franco-prusac, Parlamentul a votat o rezoluţie în sprijinul Franţei, fapt pe care Carol I nu l-a agreat. Tot atunci s-a creat o mişcare antidinastică, la instigarea unora dintre liberalii radicali. În 8 august, Alexandru Candiano Popescu a organizat, la Ploieşti, o acţiune de răsturnare a monarhiei, intrată în istorie sub numele de republica de la Ploieşti, mişcare ce a fost dealtfel ridiculizată în presa vremii. 40 de participanţi la aceasta au fost arestaţi şi apoi eliberaţi de tribunalul din Târgovişte.
Datorită mişcării antidinastice, conflictelor cu radicalii şi deselor schimbări de guverne, Carol s-a simţit neputincios şi s-a gândit să renunţe la conducere. Mai întâi el a cerut, printr-o scrisoare adresată marilor puteri garante, să accepte modificare constituţiei în sensul întăririi puterii regale şi restrângerii puterii Parlamentului. Acest fapt a stârnit protestele liberalilor. Într-o altă scrisoare, de data aceasta anonimă (dar toată lumea a bănuit că a fost redactată de domnitor), publicată într-un ziar german, a acuzat liberalii că aplicau fără discernământ ideile politice şi sociale occidentale care nu se potriveau nivelului de maturitate politică al poporului. Scrisoarea a produs mişcări de protest în toată ţara. În 10 martie 1871 a avut loc o puternică manifestaţie antidinastică în jurul sălii Slătineanu din Bucureşti. Carol şi-a manifestat dorinţa de a abdica, dar conservatorul Lascăr Catargiu şi liberalul radical Nicolae Golescu l-au convins să rămână.
Până la urmă Carol a pus capăt crizei politice prin aducerea conservatorilor la guvernare, numindu-l ca prim-ministru pe Lascăr Catargiu. Conservatorii au stat la putere din 1871 până în 1876. Carol a numit apoi prim ministru pe Ion Brătianu, guvernarea liberalilor fiind foarte lungă şi plină de realizări, din 1876 până în 1888. Alternanţa la putere a celor două grupări politice a fost mijlocul prin care Carol şi-a câştigat reputaţia de monarh echilibrat şi corect. Obţinerea independenţei României în 1877-1878 şi proclamarea regatului în 1881 au contribuit la câştigarea unui prestigiu deosebit. Coroana folosită pentru ceremonia de încoronare din 1881 a fost făcută din oţelul unui tun capturat de la turci în războiul de independenţă.
Carol a fost căsătorit cu Elisabeta de Vied, prinţesă de origine germană (nunta a avut loc în 1869). Cei doi au avut un singur copil, o fetiţă care a murit la vârsta de 4 ani. Şi regina Elisabeta s-a bucurat de un mare prestigiu. Ea s-a implicat în sprijinirea artelor, în organizarea unor societăţi caritabile şi în organizarea serviciului sanitar în timpul războiului de independenţă (a înfiinţat spitale, servicii de ambulanţă şi a procurat medicamente pentru răniţi). Regina Elisabeta a fost şi scriitoare, publicând sub numele Carmen Sylva în limbile română, franceză şi germană.
Elena Văcărescu, domnişoara de onoare a reginei Elisabeta. Regina l-a susţinut în acest proiect al său, dar regele şi oamenii politici români nu au fost de acord întrucât în 1866, la sosirea lui Carol I, politicienii de atunci i-au pus condiţia lui Carol ca niciun membru al familiei domnitoare să nu ia în căsătorie persoane din înalta societate românească pentru a nu implica vechile familii boiereşti în probleme complicate de succesiune la tron. Pentru a pune capăt legăturii lor, oamenii politici şi regele au hotărât ca Elena Văcărescu să fie trimisă în exil. Ea a locuit apoi la Paris şi a devenit o cunoscută poetă de limbă franceză, fiind de două ori premiată de Academia Franceză. De aici a susţinut România la congresele de pace de la Paris după cele două războaie mondiale. Prinţul Ferdinand a suferit foarte mult din cauza despărţirii de Elena Văcărescu, dar a fost nevoit să accepte căsătoria cu Maria de Edinburgh, tot în 1893. Prinţesa Maria de Edinburgh era nepoata reginei Victoria a Angliei şi a ţarului Rusiei, Alexandru al II-lea. Carol şi Maria au avut 6 copii (trei băieţi şi trei fete; unul dintre băieţi a murit la vârsta de 3 ani). Regina Maria a avut un rol social important, fiind foarte iubită de popor datorită actelor caritabile pe care le făcea. În primul război mondial s-a ocupat de serviciul sanitar românesc şi a îngrijit personal răniţii din spitale.
La dorinţa familiei, Carol s-a căsătorit în 1921 cu principesa Elena a Greciei. Din această căsătorie s-a născut regele Mihai. Apoi Carol a cunoscut-o pe Elena Lupescu, născută într-o familie de evrei creştinaţi, fostă soţie a unui ofiţer român. În 1925 şi-a manifestat dorinţa de a se căsători cu ea şi pentru aceasta a renunţat a doua oară la drepturile de moştenitor al tronului. El a fost considerat de regele Ferdinand ca exclus din familia regală şi a primit numele de Carol Caraiman. Carol s-a stabilit la Paris unde a declarat însă că plecarea sa se datora neînţelegerilor cu primul-ministru Ionel Brătianu; în 1928 a divorţat de soţia sa legitimă. În 1930 a revocat decizia de renunţare, revenind în ţară cu ajutorul primului ministru, Iuliu Maniu, care i-a condiţionat sprijinul de rămânerea Elenei Lupescu în exil. Carol nu a renunţat însă niciodată la legătura sa cu Elena Lupescu, pe care a adus-o în ţară la scurt timp după ce Parlamentul l-a acceptat din nou ca monarh. După abdicarea din 1940, a trăit în exil alături de Elena Lupescu pe care a luat-o în căsătorie. Carol al II-lea a murit în 1953, în Portugalia.
Ideile principale ale capitolului Statul român modern
- Un stat modern este un stat care se guvernează după o constituţie ce prevede drepturi şi libertăţi cetăţeneşti şi separaţia puterilor în stat, garantează dreptul la proprietate privată şi asigură participarea tuturor categoriilor sociale la viaţa politică.
- Modernizarea în spaţiul românesc a presupus în primul rând desfiinţarea privilegiilor feudale, desfiinţarea dependenţei ţăranilor şi împroprietărirea lor, adoptarea unor constituţii moderne dar şi independenţa de sub suzeranitatea otomană şi unirea tuturor românilor într-un singur stat. Modernizarea a fost iniţial concepută teoretic, în diverse proiecte, şi apoi pusă în practică, prin reforme.
- Categoriile sociale în epoca modernă sunt: boierimea, burghezia (oamenii de afaceri), intelectualii şi ţăranii.
- Instituţiile politice moderne sunt: Parlamentul (puterea legislativă), Guvernul şi şeful statului (puterea executivă). Primul parlament în Principatele Române s-a numit Adunare obştească (1832).
- Principalele proiecte de reformă ale românilor au fost: proiectele boiereşti din perioada domniilor fanariote, proiectul lui Tudor Vladimirescu, proiectele revoluţionarilor de la 1848 în Moldova, Ţara Românească şi Transilvania, proiectul Adunărilor ad-hoc din 1857, proiectul liberal şi proiectul conservator în timpul lui Carol I*, proiectul liberal şi cel ţărănist în timpul regelui Ferdinand I*.
- Principalele reforme în Principatele Române şi România au fost: reformele fanariote, adoptarea Regulamentelor Organice, reformele guvernului revoluţionar la 1848 în Ţara Românească, reformele lui Cuza, reformele din timpul domnitorilor Carol I şi Ferdinand I.
- Principalele documente juridice internaţionale care au favorizat modernizarea în spaţiul românesc: Tratatul de Pace de la Adrianopol (1829), Tratatul de Pace de la Paris (1856), Convenţia de la Paris (1858).
- Principalele documente internaţionale semnate de România: Convenţia militară româno-rusă din 1877, Tratatul de Pace de la Berlin (1878), Tratatul de aderarea la Puterile Centrale (1883), Tratatul de Pace de la Bucureşti (1913), Tratatul de alianţă cu Antanta (1916) şi Convenţia militară cu Antanta, Tratatul de Pace cu Puterile Centrale de la Buftea-Bucureşti (1918), Tratatul de la Saint Germain cu Austria (1919), Tratatul de la Trianon cu Ungaria (1920).
Fapte istorice ale modernizării (proiecte şi reforme)
-
Regimul fanariot (secolul XVIII, înc. sec. XIX):
-
reformele fanariote
-
desfiinţarea şerbiei,
-
introducerea funcţionarilor publici plătiţi (administraţia modernă),
-
primele coduri de legi.
-
-
proiectele boiereşti propun:
-
revenirea la domniile pământene, reforme interne,
-
autonomia internă,
-
unire românilor.
-
-
reformele fanariote
Revoluţia lui Tudor Vladimirescu (1821)
- obiectivele revoluţiei: înlăturarea domniilor fanariote, reforme pentru toate categoriile sociale.
- Proiectul Cererile norodului românesc:
- limitarea boierilor greci din Divan,
- plata impozitelor de către categoriile scutite,
- desfiinţarea vămilor interne şi libertatea comerţului,
- înfiinţarea unei armate naţionale.
-
Regulamentele organice (1831, 1832)
-
reforme
- separaţia puterilor în stat
- introducerea votului cenzitar
- crearea justiţiei moderne (cu funcţionari speciali: judecători, procurori avocaţi)
-
desfiinţarea vămilor interne
-
păstrarea unor realităţi specifice evului mediu:
- sunt menţinute privilegiile boiereşti
-
nu se prevăd drepturi şi libertăţi cetăţeneşti
-
reforme
-
Revoluţiile de la 1848
- obiectivele revoluţiilor: revoluţiilor: adoptarea unor constituţii moderne, împroprietărirea ţăranilor, unirea românilor şi independenţa.
- proiecte de modernizare:
-
Petiţia – Proclamaţie de la Iaşi – program moderat
- cere respectarea Regulamentului Organic.
- Proclamaţia de la Islaz – program radical, prevede:
- desfiinţarea privilegiilor,
- împroprietărirea ţăranilor,
- domn ales pe 5 ani din toate categoriile sociale,
- Adunare aleasă din toate categoriile sociale
- câteva reforme au fost realizate de către guvernul revoluţionar din Ţara Românească (desfiinţarea privilegiilor, abolirea Regulamentului Organic) dar acestea au fost anulate după înfrângerea revoluţiei.
-
Unirea Principatelor Române (1859)
- Congresul de Pace de la Paris (1856) – hotărăşte întrunirea adunărilor ad-hoc.
-
Proiectul Adunărilor ad-hoc (1857) cere:
-
unirea Principatelor într-un singur stat
-
conducerea unui prinţ străin
-
-
Convenţia de la Paris (1858), ţine loc de constituţie şi prevede:
- unirea Principatelor într-un stat, dar cu instituţii politice alese separat (domn, Adunare, Guvern),
- drepturi şi libertăţi cetăţeneşti,
- desfiinţarea privilegiilor.
- Dubla alegere a lui Cuza (5 şi 24 ianuarie 1859);
-
Marile puteri recunosc unirea deplină, acceptând unificarea Adunărilor şi guvernelor, doar pe timpul vieţii lui Cuza (1861).
-
Domnia lui Al. Ioan Cuza (1859-1866)
-
principalele reforme (1863-1865):
- secularizarea averilor mănăstireşti,
- reforma agrară: împroprietărirea ţăranilor, în funcţie de numărul de vite deţinute,
- învăţământul primar gratuit şi obligatoriu,
- înfiinţarea universităţilor (Iaşi, Bucureşti).
-
regimul autoritar (1864-1866):
- dizolvarea Adunării;
- noua lege electorală prevede scăderea censului;
-
noua constituţie, Statutul Dezvoltător…, prevede:
- două camere ale Parlamentului (Adunarea Deputaţilor şi Senatul)
-
puteri mari pentru domnitor
- domnul are singur iniţiativă legislativă,
- numeşte majoritatea membrilor Senatului.
-
principalele reforme (1863-1865):
-
Domnia regelui Carol I (1866-1914)
-
reforme:
- adoptarea Constituţiei liberale (1866),
- crearea partidelor politice moderne (Partidul Liberal, Partidul Conservator),
- proclamarea României ca regat (1881),
- crearea Băncii Naţionale a României (1881),
- legi de încurajare a industriei,
- reorganizarea învăţământului (1898) – se instituie bacalaureatul.
-
politică externă:
- recunoaşterea independenţei (Tratatul de la Berlin, 1878),
- proclamarea independenţei (1877),
- aderarea României la Puterile Centrale (1883),
-
participarea la al Doilea Război balcanic (1913).
-
reforme:
-
Domnia regelui Ferdinand I (1914 -1927)
-
reforme:
- formarea statului naţional unitar (Marea Unire, 1918),
- votul universal (1918),
- reforma agrară (1921),
- constituţia democratică (1923).
-
politică externă:
- participarea la Primul război mondial (1916-1918)
- recunoaşterea internaţională a Unirii (Saint-Germain - 1919, Trianon - 1920)
-
reforme:
Marea Unire, 1918 |
Basarabia (27 martie) |
Bucovina (15 noiembrie) |
Transilvania (1 decembrie) |
Context |
Preluarea puterii de către |
Destrămarea |
Destrămarea |
Organizarea |
Sfatul Ţării |
Consiliul Naţional Român |
- Consiliul Naţional Român
- Consilii naţionale româneşti |
Independenţa |
Republica Democratică |
- |
- |
Intervenţia |
Din cauza trupelor |
Din cauza pericolului |
- |
Unirea |
Proclamată de Sfatul Ţării |
Proclamată de Congresul |
Proclamată de Marea Adunare |
Recunoaşterea |
Rusia (URSS) |
Tratatul de la Saint-Germain |
Tratatul de la Trianon cu |
Criterii de evaluare pentru pregătire examenului de bacalaureat
Eseuri
Statul Român modern de la proiect politic la realizarea României Mari
Surse istorice
Statul român modern de la proiect politic la realizarea României Mari
I. Tudor Vladimirescu
A. 1. Domnul Ţării să nu aducă cu înălţimea sa aicea în ţară mai mulţi boieri greci decât patru, adică un postelnic mare şi un cămăraş şi un portar şi un grămatic mare.
2. Toate scaunele arhiereşti şi toate mănăstirile Ţării să fie apărate cu totul de către călugări greci, rămâind pe sama Ţării, precum este legat şi precum să coprinde în hatişeriful răposatului întru fericire împăratul sultan Selim din anul 1802.
3. Din şase dăjdii, care s-au întocmit de către măria sa domnul Caragea, două să lipsească cu totul, iar patru să rămâie după aceiaşi legătură socotindu-se pe trei luni, una.
4. Toate câte s-au întocmit şi s-au făcut de către răposat întru fericire domnul Alexandru Şuţu să strice cu totul şi să rămâie toţi streinii şi toate cumpăniile precum s-au întocmit de către măria sa domnul Caragea. […]
7. Toate dregătoriile Ţării, atât cele politiceşti, cât şi cele bisericeşti, de la cea mare până la cea mai mică, să nu să mai orânduiască prin dare de bani, pentru ca să poată lipsi jafurile din ţară. Asemenea şi toate dările preoţeşti să scază, după cuviinţă. Şi preoţi cu dare de bani să nu mai facă, ci numai care va fi destoinic şi unde face trebuinţă. […]
8. Caftane cu bani să înceteze cu totul de a să mai face, ci numai după slujbă. […]
17. Prăvilniceasca Condică a domnului Caragea să lipsească cu totul, nefiind făcută cu voinţa a tot norodul; iar a domnului Ipsilant să rămâie bună şi să urmeze.
26. Caleştile poleite cu aur sau argint şi işlicele cele mari să lipsească cu totul, afară numai familia domnească să aibă slobozenie a purta. […]
(Cererile norodului românesc, 17 ianuarie 1821)
B. […] Fraţilor lăcuitori ai Ţării Româneşti, veri de ce neam veţi fi!
Nici o pravilă nu opreşte pe om de a întâmpina răul cu rău! Şarpele, când îţi iasă înainte, dai cu ciomagul de-l loveşti, ca să-ţi aperi viaţa, care mai de multe ori nu să primejduieşte din muşcarea lui!
Dar pre bălaurii care ne înghit de vii, căpeteniile noastre zic, atât cele bisăriceşti, cât şi cele politiceşti, până când să-i suferim a ne suge sângele din noi? Până când să le fim robi?
Daca răul nu este primit lui Dumnezeu, stricătorii făcătorilor de rău bun lucru fac înaintea lui Dumnezeu! Că bun este Dumnezeu şi ca să ne asemănăm lui trebuie să facem bine! Iar acesta nu se face până nu să strică răul. Până nu vine iarna, primăvară nu se face!
Au vrut Dumnezeu să se facă lumină? Aceia s-au făcut, după ce au lipsit întunericul!
Vechilul lui Dumnezeu, prea puternicul nostru împărat [sultanul], voieşte ca noi, ca nişte credincioşi ai lui, să trăim bine. Dar nu ne lasă răul, ce ni-l pun peste cap căpeteniile noastre!
Veniţi dar, fraţilor, cu toţii, cu rău să pierdem pe cei răi, ca să ne fie nouă bine! Şi să se aleagă din căpeteniile noastre cei care pot să fie buni. Aceia sunt ai noştri şi cu noi dimpreună vor lucra binele, ca să le fie şi lor bine, precum ne sunt făgăduiţi!
Nu vă leneviți, ci siliți dă veniți în grabă cu toții; care veți avea arme, cu arme, iar care nu veți avea arme, cu furci de fier și lănci; să vă faceți de grabă și să veniți unde veți auzi că se află adunarea cea orânduită pentru binele și folosul a toată țara. Şi ce vă vor povățui mai marii Adunării aceia să urmați și unde vă vor chema ei acolo să mergeți. Că ne ajunge, fraților, atâta vreme de când lacrămile de pe obrazele noastre nu s-au uscat.
Şi iar să știți că nimenea dintre noi nu este slobod [...], ca să să atingă macar de un graunți, de binele sau de casa vreunui neguțător, oroșan sau țăran sau de al vreunui lăcuitor, decât numai binele și averile cele rău agonisite ale tiranilor boieri să să jertfească: însă al cărora nu vor urma nouă – precum sunt făgăduiți – numai al acelora să să ia pentru folosul de obște!
(Proclamaţia de la Padeş, 23 ianuarie 1821)
Pornind de la aceste surse răspundeţi următoarelor cerinţe:
1. Numiţi un domnitor menţionat în sursa A.
2. Precizaţi secolul la care se referă sursa B.
3. Scrieţi litera corespunzătoare sursei care susţine punctul de vedere conform căruia poporul trebuie să se ridice la luptă împotriva celor care îl nedreptăţesc. Selectaţi trei afirmaţii din sursa dată în acest sens.
4. Scrieţi două informaţii aflate în relaţie cauză-efect selectate din sursa A.
5. Scrieţi două informaţii aflate în relaţie cauză-efect selectate din sursa B.
6. Formulaţi, pe baza sursei A, un punct de vedere referitor la rolul organizării politice şi administrative trecute în funcţionarea unei noi societăţi, folosind două informaţii selectate din sursă.
7. Formulaţi, pe baza sursei A, un punct de vedere referitor la caracterul revoluţionar al Cererilor, folosind două informaţii selectate din sursă.
8. Formulaţi, pe baza sursei B, un punct de vedere referitor la organizarea Adunării norodului, folosind două informaţii selectate din sursă.
9. Menţionaţi din sursa A trei informaţii referitoare la: organizarea politică, viaţa economică, respectiv viaţa socială.
10. Menţionaţi din sursa B două informaţii referitoare la protejarea unor membrii ai societăţii de acţiunile de pedepsire ale revoluţionarilor care se alătură Adunării norodului.
II. Revoluţiile de la 1848
A.
1. Independinţa administrativă şi legislativă a popolului român, pe temeiul tractatelor lui Mircea şi Vlad V, şi neamestec al nici unei puteri din afară în cele din întru ale sale.
2. Egalitatea drepturilor politice.
3. Contribuţie generală.
4. Adunanţă generală compusă de reprezentanţi ai tutulor stărilor societăţii.
5. Domnul responsabil ales pe căte cinci ani şi căutat în toate stările societăţii. […]
7. Responsabilitatea miniştrilor şi a tutulor funcţionarilor în funcţia ce ocupă.
8. Libertate absolută a tiparului. […]
10. Dreptul fiecăruia judeţ de a-şi alege dregătorii săi, drept care purcede din dreptul Popolului întreg de a-şi alege Domnul.
11. Guardie naţională.
12. Emancipaţia mănăstirilor închinate.
13. Emancipaţia clăcaşilor ce se fac proprietari prin despăgubire.
14. Desrobirea ţiganilor prin despăgubire.
16. Instrucţie egală şi întreagă pentru tot Românul de amândouă secsele.
17. Desfiinţarea rangurilor titulare ce nu au foncţii.
18. Desfiiţarea, pedepsei degrădătoare cu bătaia.
19. Desfiinţarea, atât în faptă, cât şi în vorbă, a pedepsei cu moarte.
20. Aşezăminte penitenţiare unde să se spele cei criminali de păcatele lor şi să easă îmbunătăţiţi.
21. Emancipaţia Izraeliţilor şi drepturi politice pentru ori-ce compatrioţi de altă credinţă.
22. Convocare în dată a unei adunanţe generale estraordinare constituante, alese spre a representa toate interesele sau meseriile naţiei, care va fi datoare a face constituţia ţărei pe temeiul acestor 21 articole decretate de Popolul român.
(Proclamaţia de la Islaz, 9 iunie 1848)
B.
1. Sfânta păzire a Regulamentului în tot cuprinsul său și fără nici o răstălmăcire. […]
3. Siguranța personală, adecă nimeni să nu poată fi pedepsit decât pe temeiul legilor și în urmarea unei hotărâri judecătorești. Fieştecare arestat să fie înfățișat în vreme de 24 ceasuri dinaintea tribunalului competinte.
4. Grabnica îmbunătățire a stării locuitorilor săteni, atât în relația lor cu proprietarii moșiilor, cât și în acelea cu cârmuirea, precum contenirea tuturor beilicurilor* sub numirea de plată și celelalte. […]
8. Reforma școalelor pe o temelie largă și națională spre răspândirea luminărilor în tot poporul.
10. Ridicarea pedepselor trupești înjositoare caracterului de miliție națională, îmbunătățirea hranei sale și mai ales dreapta înaintire în ranguri după merituri personale.
12. Miniștrii să aibă deplină libertate pravilicească** în lucrările lor, pentru ca să poarte toată răspunderea acestor lucrări.
14. Îmbunătățirea portului Galații, ca cel mai mare canal al înfloririi comerțului și agriculturii țării.
21. Liberarea tuturor arestuiților în pricini politice atât civile, cât și militare; reîntoarcerea driturilor politice
23. Toți amploiații*** să fie răspunzători pentru faptele lor în lucrărilre slujbelor.
29. Seanțele [şedinţele] Obșteștii Adunări să fie publice. Ținerea rânduielii în sânul ei să atârne de însăși adunarea, iar nu de vornicia de aprozi****, potrivit Regulamentului.
32. Chipul ce s-a întrebuințat la alegerile deputaților fiind împotriva legilor și, în urmare, și Obșteasca Adunare de astăzi fiind rodul acestui chip, nu insuflă nici o încredere obștei, deci această adunare să se desființeze și îndată să se înjghebe o nouă Cameră, fără nici o înrâurire asupra alegătorilor din partea Cârmuirii, pentru ca acea Cameră să fie adevărată reprezentație a nației și adevărată închezășluire fericirii patriei.
34. Ridicarea censurei în privirea tuturor trebilor și a intereselor dinlăuntrul țării.
35. Informare grabnică a unei garde cetățenești prin toate târgurile țării alcătuită atât de români, cât și de străini proprietari.
*beilic = muncă gratuită în favoarea boierilor; **pravilicesc = legal (arh. pravilă = lege);
***amploiat = funcţionar (din fr. employe = angajat), **** aprod = funcţionar care introduce publicul într-o instituţie.
(Petiţiunea – Proclamaţiune, Iaşi, 27 martie 1848)
C.
1. Naţiunea română pretinde să aibă reprezentanţii săi în dieta ţării în număr direct proporţional cu numărul său. Să aibă dregători în administraţia ţării, în funcţii judecătoreşti şi în armată în aceeaşi proporţie.
2. Naţiunea română pretinde ca biserica română, fără deosebire de confesiune, să fie şi să rămână liberă, independentă de la orice altă biserică, egală în drepturi şi foloase cu celelalte biserici din Transilvania. Ea cere restabilirea mitropoliei române şi a sinodului general anual după vechiul drept […]
3. Naţiunea română cere […] desfiinţarea iobăgiei fără nicio despăgubire din partea ţăranilor iobagi […]
7. Naţiunea română cere libertatea de a vorbi, de a scrie şi de a tipări fără nicio cenzură […]
8. Naţiunea română cere asigurarea libertăţii personale; nimeni să nu se poată prinde [să nu poată fi arestat] sub vreun pretest politic. Cu acestea dinpreună cere libertatea adunărilor […]
10. Naţiunea română cere înarmarea poporului sau gardă naţională […] Miliţia română să aibă ofiţerii ei români.
13. Naţiunea română cere înfiinţarea şcoalelor române la toate satele şi oraşele, a gimnasiilor române, a institutelor militare şi tehnice şi a seminarelor preoţeşti, precum şi a unei universităţi române dotate din casa statului […]
14. Naţiunea română pretinde purtarea comună a sarcinilor publice după starea şi averea fiecăruia şi ştergerea privilegiilor.
15. Naţiunea română pofteşte ca să se facă o Constituţie nouă pentru Transilvania printr-o adunare constituentă din naţiunea ţării, care Constituţiune să se întemeieze pe principiile dreptăţii, libertăţii, egalităţii şi fraternităţii. […]
16. Naţiunea română cere ca conlocuitoarele naţiuni nicidecum să nu ia la dezbatere cauza uniunii Transilvaniei cu Ungaria, până când naţiunea română nu va fi naţiune constituită şi organizată cu vot deliberativ şi decisiv, reprezentată în Camera legislativă […]
(Petiţiunea naţională, Blaj, 3 mai 1848)
Pornind de la aceste surse răspundeţi următoarelor cerinţe:
1. Numiţi un act legislativ menţionat în sursa B.
2. Precizaţi secolul la care se referă sursa A.
3. Scrieţi litera corespunzătoare sursei care susţine punctul de vedere conform căruia şeful statului trebuie ales pe o perioadă limitată de timp.
4. Scrieţi două informaţii aflate în relaţie cauză-efect selectate din sursa B.
5. Menţionaţi o revendicare pe care o regăsiţi atât în sursa A, cât şi în sursele B şi C.
6. Scrieţi litera corespunzătoare sursei care susţine ca desfiinţarea iobăgiei să se facă fără despăgubirea proprietarilor de pământ din partea ţăranilor.
7. Formulaţi, pe baza sursei A, un punct de vedere referitor la organizarea vieţii politice, folosind două informaţii selectate din sursă.
8. Formulaţi, pe baza sursei B, un punct de vedere referitor la organizarea vieţii politice, folosind două informaţii selectate din sursă.
9. Formulaţi, pe baza sursei C, un punct de vedere referitor la organizarea vieţii politice, folosind două informaţii selectate din sursă.
10. Menţionaţi din sursa A trei informaţii referitoare la drepturile şi libertăţile cetăţeneşti.
11. Menţionaţi din sursa B trei informaţii referitoare la drepturile şi libertăţile cetăţeneşti; menţionaţi una pe care o regăsiţi şi în sursa A.
12. Menţionaţi din sursa C trei informaţii referitoare la drepturile şi libertăţile cetăţeneşti; menţionaţi una pe care o regăsiţi şi în sursa A.
13. Menţionaţi câte două revendicări sociale din sursele A, B, respectiv C.
14. Menţionaţi câte o revendicare culturală din sursele A, B, respectiv C.
15. Scrieţi litera corespunzătoare sursei care susţine dezrobirea ţiganilor.
16. Scrieţi litera corespunzătoare sursei care susţine respectarea Regulamentului Organic.
Îndrumare!!!! Pentru a răspunde mai uşor la aceste întrebări completaţi tabelul următor:
Revendicări |
Proclamaţia de la Islaz |
Petiţia –Proclamaţie (Iaşi) |
Petiţia naţională (Blaj) |
politice |
|
|
|
sociale |
|
|
|
naţionale |
|
|
|
culturale |
|
|
|
drepturi şi libertăţi |
|
|
|
III. Constituţiile României
A.
Art. 1 Principatele Moldovei şi Valahiei, constituie de acum înainte sub denumirea de „Principatele Unite ale Moldovei şi Valahiei“, rămân sub suzeranitatea M.S. Sultanul. Principatele se vor administra liber şi în afară de orice amestec al Sublimei Porţi, în limitele stipulate prin acordul puterilor garante cu curtea suzerană. […]
Art. 6 Legile prezentând un interes special pentru fiecare principat vor fi pregătite de către hospodar* şi votate de către adunare. Legile prezentând un interes comun pentru ambele principate vor fi pregătite de către comisia centrală şi supuse votării adunărilor de către hospodari.
Art. 8 Principatele vor plăti curţii suzerane un tribut anual al cărui total rămâne fixat la suma de 1 500 000 de piaştri pentru Moldova şi 2 500 000 de piaştri pentru Valahia. […]
Art. 27 Comisia Centrală îşi va avea sediul la Focşani. Ea va fi compusă din 16 membri, 8 moldoveni şi 8 valahi, 4 vor fi aleşi de către fiecare hospodar dintre membrii adunării ori dintre persoanele care au îndeplinit funcţii înalte în stat şi 4 de către fiecare adunare din sânul ei.
Art. 33 […] Comisia Centrală va pregăti legile de interes general comune ambelor principate, şi va propune aceste legi, prin mijlocirea hospodarilor, la dezbaterile adunărilor.
Art. 34 Sunt considerate legi prezentând un interes general toate acelea care au ca obiect unitatea legislaţiei, înfiinţarea, menţinerea sau îmbunătăţirea unirii vămilor, a poştelor, a telegrafului, fixarea valorii monetare şi deosebitele materii de folos public comune ambelor principate. […]
Art. 46 Moldovenii şi valahii vor fi cu toţii egali în faţa impozitului şi vor fi în aceeaşi măsură admişi în slujbele publice într-unul sau într-altul din principate. Libertatea lor individuală le va fi garantată. Nimeni nu va putea fi reţinut, arestat sau urmărit decât conform legii. Nimeni nu va putea fi expropriat decât legal, din motive de interes public şi contra unei despăgubiri. Moldovenii şi valahii de orice rit creştin se vor bucura deopotrivă de drepturile politice. [...] Toate privilegiile, scutirile sau monopolurile de care se bucură încă unele clase, vor fi desfiinţate [...]
*hospodar (slav.) = domn
(Convenţia de Pace de la Paris dintre Puterile garante privind Principatele Române, 1858)
B.
Art. 1 Principatele-Unite-Române constituie un singur Stat indivizibil sub denumire de România.
Art. 2 Teritoriul României este nealienabil.
Art. 5 Românii se bucură de libertatea conştiinţei, de libertatea învăţământului, de libertatea presei, de libertatea întrunirilor.
Art. 10 Nu există în Stat nici o deosebire de clasă. Toţi Românii sunt egali înaintea legii şi datori a contribui fără deosebire la dările şi sarcinile publice.
Art. 13 Libertatea individuală este garantată. Nimeni nu poate fi urmărit decât în cazurile prevăzute de legi şi după formele prevăzute de ele. Nimeni nu poate fi oprit sau arestat, decât în puterea unui mandat judecătoresc motivat, şi care trebuie să-i fie comunicat la momentul arestării sau cel mult în 24 ore după arestare.
Art. 15 Domiciliul este neviolabil. Nici o vizitare a domiciliului nu se poate face decât în cazurile anume prevăzute de lege şi potrivit formelor de ea prescrise.
Art. 17 Nici o lege nu poate înfiinţa pedeapsa confiscării averilor.
Art. 21 Libertatea conştiinţei este absolută. Libertatea tuturor cultelor este garantată, întrucât însă celebraţiunea lor nu aduce o atingere ordinei publice sau bunelor moravuri. Religia ortodoxă a Răsăritului este religia dominantă a Statului român.
Art. 19 Proprietatea de orice natură, precum şi toate creanţele asupra Statului, sunt sacre şi neviolabile. Nimeni nu poate fi expropriat decât pentru cauză de utilitate publică, legalmente constatată şi după dreaptă şi prealabilă despăgubire. Prin cauză de utilitate publică urmează a se înţelege numai comunicaţiunea şi salubritatea publică, precum şi lucrările de apărarea ţării.
Art. 31 Toate puterile Statului emană de la naţiune, care nu le poate exercita decât numai prin delegaţie şi după principiile şi regulile aşezate în Constituţia de faţă.
(Constituţia României, 1 iulie 1866)
C.
Art. 1 Regatul României este un Stat naţional unitar şi indivizibil.
Art. 2 Teritoriul României este nealienabil.
Art. 5 Românii, fără deosebire de origină etnică, de limbă sau de religie, se bucură de libertatea conştiinţei, de libertatea învăţământului, de libertatea presei, de libertatea întrunirilor, de libertatea de asociaţie şi de toate libertăţile şi drepturile stabilite prin legi.
Art. 17 Proprietatea de orice natură precum şi creanţele asupra Statului sunt garantate. (...)Nimeni nu poate fi expropriat decât pentru cauză de utilitate publică şi după o dreaptă şi prealabilă despăgubire stabilită de justiţie. O lege specială va determina cazurile de utilitate publică, procedura şi modul exproprierii. În afară de expropriere pentru căile de comunicaţie, salubritate publică, apărarea ţării şi lucrări de interes militar, cultural şi acele impuse de interesele generale directe ale Statului şi administraţiilor publice, celelalte cazuri de utilitate publică vor trebui să fie stabilite prin legi votate cu majoritate de două treimi.
Art. 22 Libertatea conştiinţei este absolută. Statul garantează tuturor cultelor o deopotrivă libertate şi protecţiune, întrucât exerciţiul lor nu aduce o atingere ordinei publice, bunelor moravuri şi legilor de organizare ale Statului. Biserica creştină ortodoxă şi cea greco-catolică sunt biserici româneşti. Biserică ortodoxă română fiind religia marei majorităţi a Românilor este biserica dominantă în Statul român; iar cea greco-catolică are întâietatea faţă de celelalte culte.
(Constituţia României, 29 martie 1923)
Pornind de la aceste surse răspundeţi următoarelor cerinţe:
1. Numiţi actul legislativ menţionat în sursa A.
2. Precizaţi secolul la care se referă sursa B.
3. Scrieţi litera corespunzătoare sursei care susţine punctul de vedere conform căruia România este stat naţional unitar.
4. Menţionaţi titlul oficial pe care îl poartă statul român în sursa A, respectiv în sursa B.
5. Scrieţi litera corespunzătoare sursei care susţine că statul român este plătitor de tribut.
6. Formulaţi, pe baza sursei A, un punct de vedere referitor la elaborarea şi votarea legilor, folosind două informaţii selectate din sursă.
7. Formulaţi, pe baza sursei A, un punct de vedere referitor la drepturile şi libertăţile cetăţeneşti, folosind două informaţii selectate din sursă.
8. Formulaţi, pe baza sursei B, un punct de vedere referitor la dreptul de proprietate, folosind două informaţii selectate din sursă.
9. Menţionaţi din sursa C trei informaţii referitoare la drepturile şi libertăţile cetăţeneşti; precizaţi o informaţie în acest sens pe care nu o regăsiţi în sursa B.
10. Menţionaţi din sursa C trei informaţii referitoare la dreptul de proprietate.
11. Menţionaţi definirea exproprierii în caz de utilitate publică din sursa B, respectiv din sursa C.
12. Precizaţi câte două informaţii referitoare la libertatea şi drepturile cultelor din sursa B, respectiv din sursa C.
13. Formulaţi, pe baza sursei C, o opinie cu privire la drepturile şi egalitatea cultelor folosind două informaţii selectate din sursă.
14. Menţionaţi din sursa A o informaţie cu privire la dreptul de proprietate.
IV. Dreptul de vot
A.
Art. 58. Corpul electoral este împărţit în fiecare judeţ, în patru colegiuri*.
Art. 59. Fac parte din întâiul colegiu acei care au venitul fonciar de 300 galbeni în sus.
Art. 60. Fac parte din al doilea colegiu, acei care au un venit fonciar de 300 galbeni în jos până la 100 inclusiv.
Art. 61. Fac parte din al treilea colegiu, al oraşelor, comercianţii si industrialii care plătesc către Stat o dare de 80 lei. Sunt scutiţi de cens în acest colegiu, toate profesiunile liberale, ofiţerii în retragere, profesorii şi pensionarii Statului.
Art. 63. Fac parte din colegiul al patrulea toţi aceia care plătesc o dare către stat oricât de mică si care nu intră în niciuna din categoriile de mai sus. Acest colegiu alege la al doilea grad un deputat de district.
*pluralul pentru colegiu este astăzi corect în forma colegii.
(Constituţia României, 1 iulie 1866)
B.
Art. 58 Corpul electoral este împărţit în fiecare judeţ în trei colegiuri.
Art. 59 Fac parte din colegiul întâi toţi acei care, întrunind celelalte condiţii cerute de lege, au un venit funciar rural sau urban de cel puţin 1.200 lei.
Art. 60 Fac parte din colegiul al doilea toţi acei care, întrunind celelalte condiţii prevăzute de lege, au domiciliul şi reşedinţa în oraşe şi plătesc către Stat o dare anuală directă, de orice natură, de cel puţin 20 de lei.
Sunt scutiţi de cens în acest colegiu: a) Profesiunile libere; b) Ofiţerii în retragere; c) Pensionarii Statului; d) Cei ce au absolvit cel puţin învăţământul primar.
Art. 61 Fac parte din colegiul al treilea toţi care nu sunt alegători în colegiul întâi şi al doilea şi plătesc o dare cât de mică către Stat. Alegătorii acestui colegiu, care au venit funciar rural de la 300 lei în sus şi care ştiu citi şi scrie, pot să voteze, după voinţa lor, sau direct pe deputat la oraşul de reşedinţă, sau indirect pe delegat în comunele lor, împreună cu alegătorii fără ştiinţă de carte şi care nu au venitul cerut.
Votează asemenea direct, cu dispensă de cens: a) Învăţătorii săteşti şi preoţii; b) Cei ce plătesc o arendă anuală de cel puţin 1.000 lei. 50 alegători aleg un delegat.
(Constituţia României, 1 iulie 1866, Articole revizuite în 1884)
C.
Elementele democratice ale ţării ceruseră un singur colegiu, al ştiutorilor de carte. Multă agitaţie s-a făcut în jurul unei astfel de idei cu prilejul revizuirii Constituţiei din 1884. De aceea s-au şi despărţit C. A. Rosetti şi I. C. Brătianu, cel de-al doilea nevoind să-l urmeze pe cel dintâi pe această cale a reformelor mai hotărât democratice. Alte forţe politice ale societăţii româneşti, cum erau socialiştii, cărora li s-a raliat o parte a liberalilor de stânga, au cerut şi mai mult, votul universal. Clasa conducătoare română a preferat însă prudenţa. O prudenţă exagerată şi care era, bineînţeles interesată. Privilegiile şi averile clasei dominante puteau fi periclitate. Sigur că, în dezbaterile de idei ale vremii, interesul acesta era ascuns. Apărea învăluit în explicaţii istorice şi în comparaţia cu situaţia din alte ţări. Adică prea de timpuriu intrase poporul român în Epoca Modernă, prea tinere îi erau instituţiile, prea nestabilizate şi prea necoapte mentalităţile societăţii moderne ca să poată rezista unor experienţe.
(I. Scurtu, I. Bulei, Democraţia la români)
Pornind de la aceste surse răspundeţi următoarelor cerinţe:
1. Numiţi actul legislativ menţionat în sursa A.
2. Precizaţi secolul la care se referă sursa B.
3. Scrieţi litera corespunzătoare sursei care susţine introducerea votului universal.
4. Menţionaţi numărul de colegii electorale prevăzute în sursa A, respectiv în sursa B.
5. Precizaţi tipul de vot existent atât în sursa A cât şi în sursa B.
6. Formulaţi, pe baza sursei C, un punct de vedere referitor la extinderea dreptului de vot, folosind două informaţii selectate din sursă.
7. Menţionaţi din sursa A trei informaţii referitoare la categoriile sociale scutite de cens.
8. Menţionaţi din sursa B o categorie de persoane scutite de cens care nu apare în sursa A.
9. Menţionaţi două informaţii despre membrii ultimului colegiu censitar din sursa A, respectiv din sursa B.
10. Scrieţi două informaţii aflate în relaţie cauză-efect selectate din sursa C.