Românii au atras atenţia umaniştilor europeni şi prin luptele lor împotriva Imperiului otoman. Enea Silvio Piccolomini, viitorul papă Pius al II-lea, a contribuit, prin scrierile sale istorice, la popularizarea originii romane a poporului român dar şi a victoriilor repurtate de români împotriva turcilor.
Mulţi călători străini în Ţările Române au menţionat faptul că românii sunt mândri de originea lor romană şi că, prin anumite obiceiuri, fac cinste originii lor ilustre. Aceste informaţii sunt foarte importante pentru cercetătorii de astăzi deoarece unii istorici care au contestat romanitatea românilor au argumentat opinia lor şi prin faptul că în perioada medievală limba de cultură şi limba documentelor de cancelarie a fost slavona. Ei au susţinut astfel că românii la vremea respectivă nu se puteau considera descendenţi ai romanilor dacă în mod oficial acceptaseră cultura slavonă. Relatările călătorilor străini au arătat că românii aveau conştiinţa romanităţii lor înainte de apariţia culturii scrise în limba română.
Umaniştii români au elaborat primele teorii argumentate istoric privitoare la formarea poporului român. Cel mai cunoscut umanist român a fost Nicolaus Olahus, din secolul al XVI-lea. El s-a născut în Transilvania, familia sa fiind însă de origine din Ţara Românească, şi a ajuns unul dintre cei mai importanţi prelaţi catolici ai Ungarie (a fost arhiepiscop de Strigonium). Cea mai importantă lucrare a sa este Hungaria, scrisă în limba latină. El a afirmat originea latină a românilor şi unitatea de limbă, religie şi obiceiuri a românilor din cele trei ţări medievale.
Primele cronici în limba română au fost publicate în secolul XVII de către cronicarii moldoveni Grigore Ureche şi Miron Costin.
Grigore Ureche, în
Letopiseţul Ţării Moldovei, afirmă originea romană a moldovenilor, muntenilor şi ardelenilor în expresia devenită celebră
toţi de la Râm ne tragem. El aduce, în sprijinul afirmaţiei sale, argumente lingvistice.
Miron Costin a dedicat o lucrare specială originii românilor,
De neamul moldovenilor, din ce ţară au ieşit strămoşii lor. El afirmă, ca şi Ureche, originea romană a locuitorilor din Moldova, Ţara Muntenească şi a românilor din
părţile ungureşti (Transilvania), dar argumentaţia sa este mult mai bogată decât cea a lui Grigore Ureche. Costin aduce argumente lingvistice, etnografice şi arheologice în sprijinul romanităţii românilor, recurgând chiar la comparaţia între tradiţii şi obiceiuri ale italienilor şi românilor.
Folosirea limbii slavone ca limbă de cultură. Utilizarea alfabetului chirilic pentru scrierea limbii române în evul mediu şi epoca modernă.
De ce limba liturgică (limba folosită în biserică) în evul mediu a fost, pentru români, limba slavonă? De ce limba română s-a scris în evul mediu şi în epoca modernă cu litere chirilice? Explicaţia este foarte simplă şi ţine de organizarea bisericii medievale. Iniţial ierarhii bisericilor creştine au acceptat doar câteva limbi pentru traducerea textului biblic, considerate limbi sacre. Abia în 1517, germanul Martin Luther, iniţiatorul Reformei, propunea traducerea textelor religioase şi a liturghiei în limbile vorbite de popor. Astfel, în Europa, catolicii au folosit limba latină, iar ortodocşii limbile greacă şi slavonă ca limbi liturgice. Limba slavonă a fost acceptată ca limbă de cult în secolul IX deoarece Patriarhul de la Constantinopol dorea evanghelizarea slavilor, fapt dificil de realizat dacă nu era tradusă liturghia în limba lor. În spaţiul românesc creştinismul este atestat încă din secolul IV, când limba de cultură era latina. În secolele IX-XIV teritoriul românesc era supus, din punct de vedere al jurisdicţiei bisericeşti, episcopilor de la sudul Dunării, din Bulgaria, de aceea limba bisericii româneşti a devenit slavona inclusiv în Transilvania. După întemeierea statelor Ţara Românească şi Moldova, limba oficială a cancelariei a fost tot slavona, care era singura limbă de cultură din spaţiul românesc de la acea vreme. Abia în secolul XVII româna este acceptată ca limbă de cult (în 1688 a fost tradusă pentru prima dată integral Biblia în limba română). Când au început să apară documente în limba română, în secolul XVI, constatăm că acestea erau scrise cu alfabet chirilic, alfabetul folosit pentru scrierea limbii slavone. Alfabetul chirilic s-a folosit în mod curent în spaţiul românesc până în 1860, când oamenii de cultură români au impus, atât în Transilvania cât şi în România, utilizarea alfabetului latin, mult mai potrivit cu structura limbii române.
Pentru a înţelege această lecţie, este util să cunoaştem şi …
Statutul Transilvaniei şi al românilor din Transilvania în evul mediu şi epoca modernă
I. Statutul Transilvaniei
- În secolele XI-XIII, Transilvania a fost cucerită de maghiari şi a făcut parte din Ungaria până în 1541, fiind provincie autonomă, numită voievodat, condusă de un voievod maghiar şi Dietă .
- În 1541-1688 a fost stat vasal Imperiului Otoman, condus de un principe maghiar şi Dietă.
- În 1699 a fost ocupată de austrieci şi organizată ca provincie autonomă a Imperiului habsburgic (Austria). Împăratul austriac (toţi împăraţii erau din familia de Habsburg) şi-a luat titlul de principe al Transilvaniei.
- În1867, Imperiul habsburgic şi-a schimbat numele şi organizarea politică, devenind Austro-Ungaria
Austro-Ungaria s-a realizat prin împărţirea Imperiului habsburgic în două provincii, Austria şi Ungaria, fiecare cu guvernul şi parlamentul său. Transilvania a fost anexata la Ungaria, desfiinţându-i-se astfel autonomia.
II. Statutul românilor din Transilvania
În secolele XIV-XVIII, Transilvania a fost condusă de cele trei naţiuni privilegiate nobilii (maghiari), saşii şi secuii, care alcătuiau o adunare a stărilor numită Dietă. Românii, deşi erau populaţia majoritară, nu aveau drepturi politice, iar limba română şi religia ortodoxă nu erau recunoscute oficial. Populaţia românească era alcătuită în marea majoritate din ţărani dependenţi. Românii nu aveau o elită care să-i reprezinte.
Schimbări în statutul românilor din Transilvania în timpul împăraţilor habsburgi (1699-1867)
În timpul împăraţilor habsburgi, românii din Transilvania primesc anumite drepturi economice, politice şi culturale. Ei îşi creează o elită, care să-i reprezinte şi să lupte pentru drepturile lor.
- În 1701: se creează biserica greco-catolică. Preoţii greco-catolici obţin anumite privilegii şi alcătuiesc prima comunitate de intelectuali români din Transilvania. Aceştia luptă pentru drepturile politice ale tuturor românilor. Episcopul greco-catolic este singurul român care are dreptul să facă parte din Dietă. Episcopul Inochentie Micu Klein (1728-1751) începe lupta de emancipare politică a românilor din Transilvania. El scrie numeroase petiţii către instituţiile administrative din Transilvania sau către cele din Viena, cerând anularea legilor care îi discriminau pe români şi acordarea de drepturi egale cu celelalte naţionalităţi. Cel mai important document scris de el este memoriul numit Supplex Libellus (1744), înaintat împărătesei Maria Tereza. La sfârşitul secolului al XVIII-lea, lupta pentru drepturile românilor este reluată de mişcare culturală numită Şcoala Ardeleană.
Apariţia teoriei imigraţioniste este o consecinţă a luptei românilor pentru drepturi în Transilvania.
- 1764: românii primesc dreptul de a face parte din armata austriacă, în regimentele de graniţă.
- 1781: împăratul Iosif al II-lea recunoaşte oficial şi biserica ortodoxă.
- 1854: împăratul Franz Joseph desfiinţează iobăgia şi îi împroprietăreşte pe ţărani; astfel toţi românii ajung să fie liberi şi să aibă o mică proprietate.
Statutul românilor în Austro-Ungaria
În 1867 Austria (Imperiul habsburgic) devenea statul dualist Austro-Ungaria prin împărţirea imperiului în două provincii, Austria şi Ungaria, fiecare cu guvernul şi parlamentul său. Singurele instituţii comune erau ministerele de război, de finanţe şi de externe. Împăratul avea puteri simbolice. Popoarele din imperiu, cu excepţia austriecilor şi maghiarilor, erau nemulţumite de noua organizare deoarece toate instituţiile lor autonome au fost suprimate. Limba oficială era germana pentru teritoriile administrate de la Viena şi maghiara pentru teritoriile administrate de la Budapesta. Împăratul a hotărât să recurgă la această nouă organizaţie a statului pentru a avea un aliat, maghiarii, în lupta împotriva mişcărilor de eliberare naţională ale diverselor popoare din imperiu. Decizia a fost luată ca urmare a înfrângerii suferite în războiul cu Prusia şi Italia din 1866.
Transilvaniei i s-a suprimat autonomia şi a făcut parte din provincia Ungaria. Românii au protestat faţă de suprimarea autonomiei şi alipirea la Ungaria. Legile statului maghiar au recunoscut totuşi următoarele drepturi ale românilor: învăţământ primar şi secundar în limba maternă, folosirea limbii materne în administraţie, libertatea religioasă, dreptul de vot cenzitar. Treptat s-au dat legi care intensificau maghiarizarea şcolii şi administraţiei. Românii au fost nemulţumiţi de faptul că toţi locuitorii erau consideraţi ca făcând parte din naţiunea maghiară, că pentru a vota, censul era foarte ridicat, că limba maghiară era obiect de studiu obligatoriu în şcoală, că nu exista o universitate românească. Românii au luptat pentru drepturile lor prin intermediul Partidului Naţional Român (creat în 1869), a asociaţiei culturale Asta şi a diverselor ziare şi reviste.
Ideile principale ale lecţiei
Romanitatea românilor în viziunea istoricilor
-
Poporul român este un popor de origine romană, care s-a format prin amestecul dacilor, romanilor şi slavilor, la nord şi la sud de Dunăre, în secolele II î. Hr. – IX d. Hr.
-
Romanitatea românilor a fost menţionată în evul mediu de cronicari străini (de ex. Anonymus), de cărturarii umanişti occidentali sau români (Poggio Bracciolini, Grigore Ureche, Miron Costin).
-
Romanitatea românilor a devenit subiect de dispută în epoca modernă când a fost elaborată teoria imigraţionistă de către istoricul austriac Robert Schulzer, în secolul XVIII, reluată de Robert Roesler, în secolul XIX şi de alţi istorici maghiari în secolul XX. Teoria imigraţionistă contestă originea romană a poporului român şi formarea sa în teritoriul de la nordul Dunării. O cauză care a dus la elaborarea acestei teorii a fost lupta românilor din Transilvania pentru drepturi politice.
-
Istoricii români au combătut teoria imigraţionistă prin argumente istorice, arheologice şi lingvistice. Principalii istorici care au combătut această teorie au fost reprezentanţii Şcolii Ardelene (în secolul XVIII), A. D. Xenopol (în secolul XIX), Vasile Pârvan, Gh. Brătianu (în secolul XX).
-
Argumente ale teoriei imigraţioniste (care combat romanitatea românilor):
- exterminarea totală a dacilor în războaiele cu romanii,
- retragerea completă a populaţiei din Dacia la sudul Dunării în secolul III,
- aşezarea maghiarilor în Transilvania s-ar fi făcut pe un teritoriu pustiu,
- prezenţa românilor la nordul Dunării în mileniul I nu poate fi atestată.
-
Argumente care combat teoria imigraţionistă (şi susţin romanitatea românilor):
- toponimele şi hidronimele de origine daco-romană;
- uneltele agricole şi obiectele de cult creştine descoperite în sec. IV-VIII;
- mărturiile lui Anonymus şi ale altor cronicari medievali;
- structura gramaticală a limbii române şi vocabularul de bază al său este de origine latină.
Întrebări recapitulative
1. Menţionaţi câte doi istorici care susţin teoria imigraţionistă şi doi care o combat şi prezentaţi argumentele lor.
2. Precizaţi câte o cauză care a dus la elaborarea teoriei imigraţioniste în secolul XVIII şi la reluarea ei în secolele XIX şi respectiv XX.
Eseuri
Varianta 1
Elaboraţi, în aproximativ două pagini, un eseu despre romanitatea românilor în viziunea istoricilor, având în vedere:
- precizarea unui secol în care a fost abordată ideea romanităţii românilor;
- prezentarea unei cauze a implicării istoricilor în abordarea romanităţii românilor;
- menţionarea a două idei prin care istoricii au susţinut romanitatea românilor;
- menţionarea a doi istorici care au abordat problema romanităţii românilor;
- formularea unui punct de vedere referitor la rolul ideii romanităţii românilor în scrierile istoricilor şi susţinerea acestuia printr-un argument istoric.
Varianta 2
Elaboraţi, în aproximativ două pagini, un eseu despre ideea romanităţii românilor, având în vedere:
- menţionarea a două epoci istorice în care a fost studiată ideea romanităţii românilor;
- numirea unui istoric şi prezentarea unei cauze pentru care acesta a abordat ideea romanităţii românilor;
- menţionarea a două idei formulate pentru susţinerea ideii romanităţii românilor;
- formularea unui punct de vedere referitor la semnificaţia studierii romanităţii românilor şi susţinerea acestuia printr-un argument istoric.
Fragment din lucrarea Istoria Românilor. Compendiu pentru examenul de bacalaureat, de Rodica Ianos Toadere