Foarte important!!! Cum folosim aceste îndrumări? Îndrumările nu trebuiesc văzute ca o informaţie în plus care ne dă bătaie de cap, de aceea ele, nu se memorează, ci se citesc atent în momentul în care avem de rezolvat un subiect. Se recitesc de câte ori avem impresia că ne împotmolim la înţelegerea cerinţelor subiectelor de bacalaureat.
Îndrumări pentru analiza unor surse istorice (texte) (subiectele I şi II)
Subiectele I şi II cuprind cerinţe cu privire la:
1. Stabilirea timpului în care au loc evenimentele: de obicei se cere secolul.
Rezolvarea: se caută în text informaţia. De obicei se menţionează anul sau anii evenimentelor, care se transformă, de către voi, apoi în secol, ori (mai rar), este specificat direct secolul şi se transcrie acesta.
2. Stabilirea spaţiului în care se produc evenimentele: regiunea, ţara, continentul sau partea unui continent. Rezolvarea: se transcrie din text spaţiul cerut.
3. Stabilirea subiectului istoric despre care este vorba în text sau a unei caracteristici a acestuia.
Rezolvarea: de obicei se transcrie din text răspunsul exact la întrebarea cerută.
Atenţie!!! În exerciţiile în care se cere:
a) precizarea unei informaţii menţionate atât în sursa A cât şi în sursa B trebuie să avem un singur răspuns care redă informaţia comună din cele două surse.
b) precizarea câte unei informaţii menţionate în sursa A, respectiv în sursa B trebuie să avem două răspunsuri, câte unul pentru fiecare sursă.
4. Menţionarea unui punct de vedere cu privire la o problemă şi susţinerea sa cu o explicaţie din text. Rezolvarea: se menţionează ideea cerută folosind propriile noastre cuvinte şi apoi se transcrie din text, folosind ghilimelele, paragraful pe care l-am folosit pentru a extrage acea idee.
5. Selectarea, dintr-una sau două surse, a două informaţii aflate în relaţie cauză-efect.
Rezolvarea: se citeşte cu atenţie textul sursei sau surselor şi se transcrie din text o informaţie cauză şi o informaţie efect.
Ca să fim siguri că informaţiile alese sunt corecte facem următorul test de control: punem informaţiile într-o construcţie de genul: Din cauză că (pentru că, deoarece) informaţia a, atunci informaţia b. Dacă rezultă un text valabil din punct de vedere logic şi istoric, atunci am oferit răspunsul corect. De exemplu: Din cauză că Ştefan cel Marea a refuzat plata tributului faţă de turci atunci el a fost atacat de o armată otomană condusă de Suleiman paşa.
Atenţie!!! În exerciţiile pentru stabilirea cauzalităţii putem întâlni două situaţii:
a) Uneori informaţiile sunt aşezate în text chiar în această formă evidentă cauză-efect. În acest caz le găsim foarte uşor deoarece ne uităm după termenii care ne arată cauzalitatea, numiţi conectori: din cauză că (deoarece)- atunci(de aceea, pentru aceea).
b) Alteori trebuie să descoperim noi în sursa sau în sursele citate relaţia cază-efect. În acest caz trebuie să fim atenţi să avem ca element de control şi următoarele aspecte:
- evenimentul cauză a avut loc înaintea evenimentului efect şi evenimentul efect este o urmarea logică a evenimentului cauză;
- evenimentele pe care noi le găsim în relaţie cauză-efect sunt corect stabilite numai atunci când răspunsul nostru este logic şi convingător pentru oricine îl citeşte, chiar dacă nu a văzut sursa pe care am consultat-o. Pentru aceasta ne imaginăm situaţia că o altă persoană citeşte răspunsul nostru şi nu a văzut sursa istorică. Reuşeşte ea să înţeleagă ce am scris noi acolo?
Argumentarea unei afirmaţii istorice
- a) Argumentaţi, printr-un fapt istoric relevant, afirmaţia conform căreia autonomiile locale au contribuit la constituirea statului în spaţiul medieval românesc.
- b) Argumentaţi, printr-un fapt istoric relevant, afirmaţia conform căreia un proiect politic din secolul al XIX-lea a avut un rol important în modernizarea statului.
- identificăm cei doi termeni istorici cheie (cele două aspecte istorice fundamentale) despre care trebuie să vorbim în argumentaţia cerută;
- definim fiecare dintre cei doi termeni şi oferim informaţii despre cele două probleme istorice, pornind de la cunoştinţele dobândite în lecţiile studiate. Este bine să pornim de la problema cea mai generală spre cazul particular pentru a nu face referire la amănunte inutile.
- în final redactăm o frază argumentativă care dă răspunsul exact la problema cerută, folosind conectorii cauză obişnuiţi: din cauză că, de aceea, pentru aceea şi conectorii efect: aşadar, ca urmare.
Întemeierea statului Ţara Românească s-a realizat pe la 1310, de către Basarab I, prin unificare unor autonomii locale de felul celor menţionate în documentele din secolul XIII. În Moldova, autonomiile au fost unite de Dragoş şi apoi Bogdan în perioada 1350-1364. Ţara Românească şi Moldova s-au creat ca state vasale Ungariei, apoi şi-au obţinut independenţa. În Transilvania, autonomiile locale au fost cucerite treptat de statul maghiar în secolele XI-XIII şi nu au reuşit să formeze un stat independent, dar au format un teritoriu autonom în cadrul regatului Ungariei, numit chiar voievodat. (1p pertinenţa argumentării + 2p. faptul istoric relevant)
Îndrumări pentru realizarea unui eseu (subiectul III)