Semnificaţia semnelor convenţionale:
- text obligatoriu de învăţat pentru examenul de bacalaureat. | |
- text care prezintă noţiuni fundamentale pentru înţelegerea lecţiilor de bacalaureat. Atenţie!!! textul trebuie citit obligatoriu şi din el este nevoie să reţineţi conceptele fundamentale. |
|
- text care aprofundează anumite probleme importante din lecţiile pentru bacalaureat. Îl citim să putem înţelege şi reţine mai uşor anumite evenimente din lecţiile pentru bacalaureat. | |
- text pentru plăcerea de a citi. |
Texte scrise cu litere mici (de 10), Texte marcate cu *
- texte facultative din lecţiile pentru bacalaureat; le citim ca pe o lectură care lămureşte anumite evenimente.
Succesiunea temelor din programa pentru bacalaureat
Pentru a vă uşura înţelegerea istoriei românilor am optat pentru prezentarea evenimentelor în ordine cronologică, nu în ordine tematică, aşa cum prevede programa pentru bacalaureat. Pentru ca voi să puteţi urmări mai rapid şi lecţiile în succesiune tematică (exerciţiu obligatoriu), la începutul fiecărui capitol apare o notaţie cu litere mari şi cifre romane care arată cărei teme din programă îi corespunde capitolul respectiv (de exemplu constituţiile sunt notate cu B III, relaţiile internaţionale cu D I, D II şi D III etc.). Mai jos aveţi tematica de bacalaureat completă, alături de care am notat paginile unde puteţi găsi lecţiile fiecărui capitol:
A. POPOARE ŞI SPAŢII ISTORICE
I. Romanitatea românilor în viziunea istoricilor.
B. OAMENII, SOCIETATEA ŞI LUMEA IDEILOR
II. Secolul XX – între democraţie şi totalitarism. Ideologii şi practici politice în România şi în Europa.
III. Constituţiile din România.
C. STATUL ŞI POLITICA
I. Autonomii locale şi instituţii centrale şi în spaţiul românesc (secolele IX-XVIII).
II. Statul român modern: de la proiect politic la realizarea României Mari (secolele XVIII-XX).
III. România postbelică. Stalinism, naţional-comunism şi disidenţă anticomunistă. Construcţia democraţiei postdecembriste.
D. RELAŢIILE INTERNAŢIONALE
I. Spaţiul românesc între diplomaţie şi conflict în Evul Mediu şi la începuturile modernităţii.
II. România şi concertul european; de la „criza orientală” la marile alianţe ale secolului XX.
III. România în perioada „Războiului rece”.
Exerciţiile şi criteriile de evaluare
Cunoaşteţi deja că pentru pregătirea examenului de bacalaureat nu este suficient să stăpâniţi foarte bine faptele istorice, ci trebuie să ştiţi să folosiţi informaţiile pentru a realiza argumentări, să elaboraţi opinii valabile din punct de vedere istoric, să organizaţi informaţiile într-un eseu tematic. Am considerat că este util ca la sfârşitul fiecărui capitol să adresez nişte întrebări care să fie organizate după criterii de evaluare, care corespund în mare cu cerinţele pentru bacalaureat. Criteriile au următoarea semnificaţie:
Nota 7 presupune însuşirea corectă a informaţiilor de baza din toate lecţiile.
Nota 9 presupune realizarea unei argumentări, identificarea cauzelor şi consecinţelor evenimentelor studiate, precizarea sau prezentarea unor asemănări şi deosebiri între fapte, evenimente şi procese istorice.
Nota 10 presupune realizarea unor eseuri care să aibă o structură completă, inclusiv introducere şi încheiere, formularea unor puncte de vedere cu privire la o problemă istorică.
Eseurile cuprinse în capitolele de exerciţii sunt preluate din cele 100 de variantele de subiecte pentru bacalaureat publicate pe internet de Ministerul Educaţiei şi Cercetării în 2008.
Manualul nu conţine imagini, dar acest lucru este suplinit de secţiunea Istoria în imagini aflată pe acest site!!! Aici veţi găsi în primul rând hărţile absolut necesare pentru a înţelege istoria românilor.
Manualul se poate comanda aici: http://istorie-bacalaureat-manual.ro/comanda.html